Een goede voorbereiding is het halve werk. Met een goede planning hoef je minder weg te gooien, krijgen bacteriën minder kans en kies je bewust.

1. Bekijk wat je nog in huis hebt

Wat ligt er nog in je koelkast, in de vriezer én de voorraadkast wat op moet? Als je daar rekening mee houdt bij het maken van je boodschappenlijstje, koop je in de supermarkt niet te veel.

2. Schrijf een boodschappenlijstje

Schrijf een boodschappenlijstje en noteer ook de hoeveelheden. Gewoon op een papiertje, op je smartphone of met een foto van je koelkast en/of voorraadkast. Zo voorkom je dat je te veel inkoopt. Bij de portiegrootte is het belangrijk om rekening te houden dat sommige groente erg slinkt en pasta en rijst juist groter wordt.

3. Maak een weekplanning

Weet je al wanneer je deze week thuis eet of welke recepten je wil proberen? Daar kun je ook rekening mee houden als je je boodschappenlijstje maakt.

4. Zet gezonde producten op je lijstje

In de Schijf van Vijf staan producten die je nodig hebt om gezond te blijven. Denk daarbij aan volkorenbrood, rijst, groente en fruit. Kies elke dag uit elk vak. Meer plantaardig (minder vlees en zuivel) is gezond en beter voor het milieu.

5. Verantwoorde tussendoortjes

Als je met je boodschappenlijst bezig bent schrijf dan ook de gezonde tussendoortjes op. De mogelijkheden om te snacken en binnen de Schrijf van Vijf te blijven zijn eindeloos. Je kunt denken aan komkommer, cherrytomaatjes, reepjes paprika, geschrapte worteltjes, plakjes banaan of appel. Een handje ongezouten noten behoort ook tot de gezonde opties; amandelen, cashewnoten, walnoten of pinda’s kunnen allemaal. Deze tussendoortjes uit de Schijf van Vijf, zijn gezond én duurzaam.

[Bron: Voedingscentrum/Foto: Pixabay]

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann