Al vanaf je twintigste levensjaar verlies je hersencellen en gaat je geheugen langzaam maar zeker achteruit. Met de onderstaande tips en trucs houd je je geheugen in optimale conditie!

1. Ontbijt goed

Een goed ontbijt is belangrijk voor een goed geheugen. Slimmer word je niet van een paar boterhammen en een glas melk, maar je kunt dingen wel beter onthouden, zoals feiten en een later die dag te houden speech.

2. Gebruik geen drugs

Je coördinatie, je probleemoplossend vermogen en je geheugen: alle gaan ze achteruit na het roken van een jointje. Wie veel marihuana gebruikt, heeft een continu verminderd geheugen. De wetenschap is het er nog niet over eens of marihuanagebruik ook leidt tot levenslange hersenveranderingen.

3. Drink weinig alcohol

Alcohol is een lastige stof in voedingsland. Heeft voordelen en nadelen. Een van de nadelen is aantasting van je geheugen. Wie alcohol drinkt, zorgt ervoor dat zijn of haar brein nieuwe herinneringen niet voor lange tijd kan opslaan. En hoe meer alcohol je drinkt, hoe groter dit effect op je geheugen.

4. Vermijd stress

Kortdurende stress maakt je alert en scherpt je geheugen. Een plotseling stressmoment zul je je daarom altijd goed kunnen herinneren, denk aan een grote schrik in je leven. Langdurige stress werkt juist andersom: het verkleint delen van je hersenen, waardoor je je moeilijker kunt concentreren en dingen minder goed kunt onthouden. Dit staat nog los van alle andere gezondheidsproblemen die langdurige stress met zich brengt.

5. Ga lekker puzzelen

Regelmatig een kruiswoordpuzzeltje maken op latere leeftijd kan je geheugenverlies met enkele jaren vertragen. Maakt niet uit hoe opgeleid je bent. Ook goed voor je geheugen: dansen, lezen, muziek maken, spelletjes spelen (memory!), bewegen en sociaal actief zijn.

6. Kijk uit met antihistamines en slaapmiddelen

Veelgebruikt: geneesmiddelen tegen allergie (antihistamines) en voor een goede nachtrust. Uit onderzoek blijkt dat beide soorten middelen tijdelijke geheugenproblemen kunnen veroorzaken. Dit geldt ook voor geneesmiddelen die je cholesterol verlagen. Gelukkig stoppen de problemen wanneer jij stopt met het gebruik van het geneesmiddel.

7. Slaap!

Tijdens je welverdiende nachtrust zijn je hersenen als een razende aan het werk om alle tijdens de dag opgedane ervaringen op te slaan in je geheugen. Voldoende slaap is dus van groot belang voor een goede werking van je geheugen. Gemiddeld heb je zo’n zeven a acht uur slaap nodig.

8. Eet gezond

Ook weer een klassiek advies: eet gezond. Gezond eten voor je geheugen betekent: veel broccoli en groene bladgroenten, zoals spinazie en andijvie. Je geheugen gedijt er prima bij. Voedingsmiddelen vol foliumzuur zijn ook prima voor je geheugen, denk aan erwten en linzen. En vis is belangrijk, vanwege de omega-3-vetzuren. Deze vetzuren zijn goed voor de ontwikkeling van je hersenen, en daarmee voor het functioneren van je geheugen. Ook zijn er aanwijzingen dat vette vis specifiek het geheugen van zwangere vrouwen verbetert.

9. Geniet van je kopje koffie

Het is niet zozeer het genieten van koffie dat je geheugen verbetert, als wel de cafeïne die in koffie zit. Van de opwekkende stof cafeïne is bewezen dat je geheugen er ‘enigszins’ door verbetert. Cafeïne stimuleert onder meer de hersenen. Een goede kop koffie zul je dus ook niet snel vergeten!

[Bron: Gezondheidsnet]

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann