Vakanties georganiseerd rond een bepaald thema nemen toe in populariteit.

Dat meldt het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) op basis van een samen met TNS NIPO uitgevoerd onderzoek onder 30.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Naast de traditionele themavakanties als cultuur-, fiets- en wandelreizen willen sommige mensen de komende drie jaar graag eens een shopreis maken, op wellnessvakantie gaan of een spirituele reis maken.

De meeste groeipotentie zit in taalreizen en culinaire vakanties. ”Daar zie je steeds meer belangstelling voor”, zegt een woordvoerster van NBTC NIPO Research.

‘Het aantal Nederlanders dat komende drie jaar een taal- of culinaire reis wil ondernemen is bijna 4,5 keer groter dan de afgelopen drie jaar.’

‘Rijker’

Een aantal vakantiegangers wil ook meer variatie in hun vakanties: afwisseling die meer aansluit op specifieke interesse, hobby of passie. Mensen willen ‘rijker’ terugkomen, door nieuwe ervaringen op te doen, weet de woordvoerster.

Themavakanties zijn weliswaar een niche maar ze zijn interessant voor de sector vanwege de veelal hogere bestedingen door de vakantiegangers.

Cultuurvakantie

Ruim 1,5 miljoen Nederlanders is van plan de komende drie jaar op cultuurvakantie te gaan. Voor wandelvakanties zijn dit ruim 1,4 miljoen Nederlanders en voor fietsvakanties ruim 1,1 miljoen. In een speciale reis om te gaan shoppen heeft ruim 1 miljoen mensen de komende drie jaar wel trek.

[Bron: ANP]

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann