In mijn vorige blog gaf ik aan dat de sociale kant van persoonsalarmering, en met name de mindset van de drager, niet te onderschatten is. “Je bent zo oud als je je voelt”, lijkt de meest gebruikte spreuk te zijn waarmee de doelgroep probeert te beargumenteren dat ze geen deel uitmaakt van de doelgroep. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Ouderdom is een combinatie van de leeftijd zoals jij die voelt en de ouderdomsverschijnselen die jouw omgeving bij jou ervaren. Een persoonsalarm kent één drager, maar vele gebruikers.

Door: Hubert Wisse

In deze blog vertelt Hubert Wisse over de zakelijke en de sociale kanten van een personenalarm zoals het Zembro horloge. Meer over het Zembro personenalarm en de blogs van Hubert vind je op deze pagina.

In die mindset blijft vooral het idee van de ‘zielige rode knop’ doorzeuren, merk ik als ik de meningen van gebruikers van persoonsalarmen opzoek. Ik begrijp dat gevoel steeds beter naarmate ik zelf meer met dit soort alarmsystemen te maken krijg, want je wordt er constant op gewezen dat je hulp nodig zou kunnen hebben. Mijn tip: doe eens een vergelijkend warenonderzoek. Dat heb ik zelf ook gedaan, ook al hadden mijn oud-collega’s de Zembro op kantoor staan. En dan zie je dat er ook alarmen zijn die er niet perse op gericht zijn je je zelfredzaamheid te ontnemen, maar die juist willen stimuleren.

Mijn conclusies wat de Zembro betreft: het horloge is gemakkelijk zelf om te doen en is zeer efficiënt qua design en functionaliteiten. ‘Voor de schermen’ zie je alleen de belangrijkste functies, en die zitten achter één knop: de weergave van de batterijstatus, de tijd en het SOS-bericht. De batterijduur is ongekend voor een dergelijk device: met één uur opladen is de Zembro minimaal 10 dagen in de lucht. ‘Achter de schermen’, dus in de app, duik je pas dieper in alle mogelijkheden.

Het device lijkt verder eigenlijk in niets op een personenalarm. Alle vooruitstrevende features ten spijt: dat is een van de eigenschappen die mij het meest triggerde, en die niet veel leveranciers Zembro nadoen. En toch heb ik ook andere leveranciers gesproken over hun product. Waaronder de aanbieder die zijn device iedere 10 minuten via GPS laat bepalen waar de drager zich bevindt. Dat device zou dan sneller zijn dan de Zembro, die de locatiebepaling pas inschakelt als dat nodig is. Iedere minuut telt in noodgevallen, dat snap ik. “Maar wat nu als je op minuut 1 in de auto stapt en je 9 minuten en 10 kilometer later uitstapt en valt? Ben je dan nog sneller te traceren?” Daarop moest de desbetreffende verkoper toch echt ontkennend antwoorden.

Bestel vandaag nog het Zembro horloge!

Hoe dan ook: er zijn niet voor niets zo veel personenalarmen op de markt. Iedereen moet wat mij betreft voor zichzelf bepalen welke oplossing zijn voorkeur heeft. Op de site van Thuisleefgids staat een mooi overzicht, mocht je geïnteresseerd zijn. Mijn vrouw en ik werden in ieder geval overtuigd door het feit dat Zembro zelfredzaamheid hoog in het vaandel heeft staan en dus geen nieuwe ‘rode knop’ heeft ontworpen. Sterker nog, uit zeer betrouwbare bron weet ik dat Zembro veel verder kijkt dan de senior, en in feite werkt aan een levensloopbestendige oplossing.

Daarover een volgende keer meer.

Op verzoek van mijn oud-collega’s zet ik onze ervaringen op papier, en beantwoord ik desgewenst vragen van andere gebruikers en geïnteresseerden. Ik gebruik hiervoor de website en de Twitter-, Facebook– en LinkedIn-accounts van Wisse Kommunikatie. Je hoort dus weer van me, en ik hopelijk van jou.

Hartelijke groet,

Hubert Wisse

Foto Hubert: Peter Drent

 

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann