In de winter heb je vaak de neiging om lekker warm bij de kachel te blijven zitten. Toch zul je je vaak fitter voelen als je wel blijft bewegen en gaat sporten. Trek je niks aan van het koude weer en beweeg!

Zelfs al is de temperatuur gedaald en is er meer regen (of sneeuw) dan zon, dat betekent niet dat je je loopschoenen achter in de kast moet zetten. Er zijn vele manieren om toch fit te blijven, zowel binnenshuis als buitenshuis.

Indoors

Als je graag binnen blijft, zijn er veel manieren om calorieën te verbranden en je spieren te versterken. Test je plaatselijke fitnesscentrum en zie wat voor apparatuur en diensten zij aanbieden. De fitnessruimte is misschien een leuk alternatief als je niet buiten wilt sporten in de winter.

Het volhouden van een trainingsschema is vaak ongelooflijk moeilijk tijdens de wintermaanden, zelfs bij een fitnesscentrum. Het is niet leuk om er door de kou naartoe te moeten. Daarom kun je het aanschaffen van apparatuur in je eigen huis overwegen, bijvoorbeeld een loopband of een multifunctionele trainingsmachine.

Als je niet het budget hebt voor een dure machine, investeer dan in eenvoudige hulpmiddelen, zoals een trainingsbal, een weerstandsband of een springtouw. Er zijn ook leuke fitnessdvd’s.

Outdoors

Op mooie winterdagen kun je het best naar buiten. Wintersporten zoals schaatsen, snowboarden en skiën verbranden veel calorieën en ze zijn leuk om te doen.

Daarnaast kun je altijd hardlopen. Als je geen extra geld wilt uitgeven en toch actief wil blijven, is buiten lopen ideaal. De volgende tips beschermen je tegen het koude weer:

  • Extra lagen kleding houden je warm en je kunt altijd iets uittrekken.
  • Zorg ervoor dat je broek lang genoeg is, zodat er geen onbedekte huid is.
  • Draag handschoenen. Zo voorkom je winterhanden.
  • Een sjaal houdt je nek lekker warm.
  • Draag een muts, want je verliest veel warmte via je hoofd.
  • Doe een snelle warming-up voordat je begint te lopen, zodat je spieren warm en los zijn.
  • Adem door je neus, omdat het de lucht filtert en verwarmt.

Het overwinnen van de winterblues

Voor velen kunnen de wintermaanden een deprimerende tijd zijn vanwege de kou en de korte dagen met minder zon.

Met die gevoelens van depressie, is trainen soms het laatste waar je zin in hebt. Toch helpt rennen tegen een depressie. Opstaan en actief zijn geeft het gevoel dat je iets bereikt hebt en daardoor voel je je al beter.

Een trainingsmaatje zou ook kunnen helpen om je te motiveren. Of probeer tijdens de training te luisteren naar vrolijke muziek die je stemming positief beïnvloedt en je op een sneller tempo houdt. Een andere manier om jezelf te motiveren voor een training is een personal trainer inhuren.

Fitnesstips

Activiteiten, zoals tuinieren, spelen met je kinderen, wandelen met de hond, of het parkeren van de auto ver van de supermarkt, zijn allemaal slimme manieren om bewegen stiekem in je dag in te bouwen.

Ook al lukt het misschien niet om in de winter net zoveel te bewegen als in de zomer, zorg ervoor dat je minstens drie trainingen per week doet. Dit is goed voor hart en bloedvaten, kracht en flexibilliteit. Gebruik de kou niet langer als een excuus om niet fit te zijn!

[Bron: Gezondheidsnet/Foto: Pixabay]

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann